Σελίδες

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Η ΣΦΑΛΙΑΡΑ

    Υπάρχουν περιπτώσεις όπου, η ήπια χρήση βίας, επιφέρει θετικά αποτελέσματα. Δεν είμαι θιασώτης της βίας, ειδικά σε βάρος των ανηλίκων, διαβάστε όμως τη συνέπεια που είχε μια μικρή σφαλιάρα στον φίλο μου Λουκά, κάπου πενήντα χρόνια πριν. Εγώ τότε πήγαινα στην πρώτη Λυκείου και ο Λουκάς στη δευτέρα Γυμνασίου. Η πάμπτωχη οικογένειά του, διέμενε στο ημιυπόγειο, κάτω ακριβώς από το σπίτι μας στα Πατήσια. Κάναμε πολλή παρέα τότε, όπως και για αρκετά χρόνια μετά, πηγαίναμε μαζί στα Αγγλικά και, γενικά, είχαμε πολλά κοινά!
    Ένα μεσημέρι, είχα επιστρέψει από το σχολείο και τακτοποιούσα τα βιβλία μου, όταν τον αντίκρισα να μπαίνει κατηφής μέσα στο δωμάτιό μου και να μου λέει με μια δόση απογοήτευσης: "Δεν πρόκειται να ξαναπάω σχολείο". 
    Εγώ έμεινα άναυδος. Δεν περίμενα ότι θα άκουγα κάτι τέτοιο από το στόμα του. "Γιατί το λες αυτό;" τον ρώτησα. "Δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος, αλλά δεν θέλω να ξαναπάω", μου δήλωσε κατηγορηματικά.
    Η αλήθεια ήταν ότι νευρίασα. Γνωρίζοντας την άθλια οικονομική κατάσταση της οικογένειάς του και όντας βέβαιος ότι εκείνος είχε όλα τα προσόντα για να μορφωθεί ώστε να ξεφύγει από τη μιζέρια, δεν μπόρεσα να δεχτώ μια τέτοια απόφαση. Τη θεώρησα εντελώς ανόητη και επιπόλαιη. Η αντίδρασή μου ήταν άμεση και ενστικτώδης. Του έριξα μια σφαλιάρα και του είπα με αυστηρό ύφος: "Μην το ξανακούσω αυτό από το στόμα σου, γιατί θα σε κάνω μαύρο στο ξύλο. Θα πας στο σχολείο και θα πεις κι ένα τραγούδι, κατάλαβες;"
    Αν θέλετε πιστέψτε το, αν θέλετε όχι. Ο Λουκάς δεν ξαναμίλησε γι' αυτό το θέμα, συνέχισε το σχολείο του κανονικά, τελείωσε και το Λύκειο, πέρασε στη Νομική, έκανε και μεταπτυχιακό στο εξωτερικό και, τελικά, έγινε δικηγόρος παρ'Αρείω Πάγω.Αργότερα προσλήφθηκε και σαν νομικός σύμβουλος στην Πολιτική Αεροπορία και έφτιαξε μια χαρά τη ζωή του. Όποτε συναντιόμαστε, μου το θυμίζει ο ίδιος: "Σου είμαι ευγνώμων, επειδή χάρη σε σένα δεν εγκατέλειψα το σχολείο, διαφορετικά, ποιος ξέρει πού θα βρισκόμουν τώρα;"
    Εγώ πάλι αναπολώ εκείνη τη σκηνή και δεν μετανιώνω για την πράξη μου. Καθώς οι γονείς του Λουκά τότε, εργάζονταν νυχθημερόν για να τα βγάλουν πέρα, δεν υπήρχε άλλος άνθρωπος για να επιβλέπει τον κανακάρη τους. Η επέμβασή μου, αν και κάπως αντιπαιδαγωγική (εξάλλου, κι εγώ παιδί ήμουν ακόμα), επέφερε το ποθούμενο αποτέλεσμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: